PAMIĄTKA Z PODRÓŻY NA WSCHÓD
25 lutego – 10czerwca 2012
Galeria Azjatycka, Freta 5, Warszawa
Kontakt 22 635 28 11
Wystawa, na którą tym razem Państwa zapraszamy, jest inna niż te, do których na ogół przywykliśmy – my i nasza publiczność. Trochę to wystawa, a trochę happening, odwołujący się do osobistych wspomnień i emocji.
Punktem wyjścia były rozmaite „pamiątki z”, jakie kryją się w magazynach wielu muzeów świata. Trafiają do zbiorów jako dary, nierzadko z dobrodziejstwem inwentarza większych kolekcji, często też ofiarowane z głębokim przekonaniem o ich wartości, jaką miały dla swoich pierwszych właścicieli. Wątpliwa estetyka oraz komercyjny charakter tych przedmiotów, które przede wszystkim miały schlebiać gustom i wyobrażeniom turystów, sprawiają, że muzealnicy poszukujący obiektów mocno osadzonych w lokalnej kulturze – tzw. autentyków – długo patrzyli na nie niechętnym okiem. Były spuścizną nieco kłopotliwą, nierzadko wstydliwą i skrywaną przed publicznością. Kiedy jednak przyjrzeć się im bliżej, spoza kontrowersyjnej co najmniej estetyki wyłania się specyficzny obraz dalekich krajów, stworzony zarazem przez i dla tych, którzy je przywozili – zbudowany ze wspomnień i wyobrażeń, marzeń i oczekiwań. Od pewnego czasu te świadectwa międzykulturowych spotkań i wzajemnych nieporozumień również wkraczają w pole zainteresowań badaczy.
Z drugiej strony, niemal każdy z nas przechowuje w domu swoje własne pamiątki z podróży, bliższych czy dalszych. Brzydkie i ładne, banalne i wartościowe – wszystkie odgrywają ważną rolę w życiu swoich właścicieli dzięki emocjom i historiom, jakie przywołują. Zaprosiliśmy więc do współpracy grupę współczesnych podróżników, którzy użyczyli nam nie tylko przedmiotów ze swoich kolekcji, ale i towarzyszących im opowieści. Rezultatem tego eksperymentu jest zbiór, który nas samych po części zaskoczył, po części oczarował, a także i wzruszył. Mamy nadzieję, że również w naszych widzach wzbudzi żywe uczucia. Zapraszamy wszystkich we wspólną podróż na Wschód, po pamiątki i wspomnienia.
Komisarze wystawy: Joanna Wasilewska, Tomasz Madej
Punktem wyjścia były rozmaite „pamiątki z”, jakie kryją się w magazynach wielu muzeów świata. Trafiają do zbiorów jako dary, nierzadko z dobrodziejstwem inwentarza większych kolekcji, często też ofiarowane z głębokim przekonaniem o ich wartości, jaką miały dla swoich pierwszych właścicieli. Wątpliwa estetyka oraz komercyjny charakter tych przedmiotów, które przede wszystkim miały schlebiać gustom i wyobrażeniom turystów, sprawiają, że muzealnicy poszukujący obiektów mocno osadzonych w lokalnej kulturze – tzw. autentyków – długo patrzyli na nie niechętnym okiem. Były spuścizną nieco kłopotliwą, nierzadko wstydliwą i skrywaną przed publicznością. Kiedy jednak przyjrzeć się im bliżej, spoza kontrowersyjnej co najmniej estetyki wyłania się specyficzny obraz dalekich krajów, stworzony zarazem przez i dla tych, którzy je przywozili – zbudowany ze wspomnień i wyobrażeń, marzeń i oczekiwań. Od pewnego czasu te świadectwa międzykulturowych spotkań i wzajemnych nieporozumień również wkraczają w pole zainteresowań badaczy.
Z drugiej strony, niemal każdy z nas przechowuje w domu swoje własne pamiątki z podróży, bliższych czy dalszych. Brzydkie i ładne, banalne i wartościowe – wszystkie odgrywają ważną rolę w życiu swoich właścicieli dzięki emocjom i historiom, jakie przywołują. Zaprosiliśmy więc do współpracy grupę współczesnych podróżników, którzy użyczyli nam nie tylko przedmiotów ze swoich kolekcji, ale i towarzyszących im opowieści. Rezultatem tego eksperymentu jest zbiór, który nas samych po części zaskoczył, po części oczarował, a także i wzruszył. Mamy nadzieję, że również w naszych widzach wzbudzi żywe uczucia. Zapraszamy wszystkich we wspólną podróż na Wschód, po pamiątki i wspomnienia.
Komisarze wystawy: Joanna Wasilewska, Tomasz Madej
BIŻUTERIA ETNICZNA AFGANISTANU
ze zbiorów Muzeum
Azji i Pacyfiku w Warszawie
20 czerwca – 15
października 2012
Galeria Azjatycka, Freta 5, Warszawa
Wystawa ukazuje bogaty i reprezentatywny zbiór
biżuterii etnicznej Afganistanu. Jego punktem wyjścia była kolekcja zgromadzona
przez Andrzeja Wawrzyniaka, twórcę i dyrektora Muzeum Azji i Pacyfiku, a
następnie wzbogacona o liczne obiekty pozyskane przez darczyńców. Biżuteria ta,
wykonywana przede wszystkim dla kobiet ze srebra lub białego metalu, wyróżnia
się wielką dekoracyjnością i ornamentyką opartą na rozmieszczonych symetrycznie
motywach geometrycznych i roślinnych.
Dominującą
grupę w kolekcji biżuterii afgańskiej stanowią ozdoby etniczne grup
koczowniczych zwanych kuczi, z charakterystycznymi ozdobami czołowymi i
naszyjnikami o masywnych i zróżnicowanych formach. Są one bardzo bogato
zdobione wielobarwnymi paciorkami, sztrasami i szkłami na kolorowych podkładach
oraz niezliczonymi przywieszkami z łańcuszków i monet. Tradycyjna biżuteria poza swoją nadrzędną
funkcją zdobniczą, określała status kobiety, jej pozycję w społeczności, a
niejednokrotnie pełniła rolę ochronną przed „złym okiem”.
Do unikatowych obiektów należą naszyjniki w
formie sztywnej, ciężkiej obręczy z turkusami i lazurytami, charakterystyczne
dla nielicznych i żyjących w oddalonych regionach kraju ludów dardyjskich:
Nuristańczyków i Kalaszów, a także zróżnicowane formy kolczyków i ozdób
skroniowych oraz bransolet.
Oddzielną
grupę ozdób popularnych w Afganistanie stanowią rozpowszechnione także na
innych obszarach muzułmańskiego świata amuletnice – w formie cylindrycznych,
prostokątnych lub trójkątnych pojemniczków, zawierających zwitki z wersetami z
Koranu, owinięte kawałkiem woskowanego płótna, które miały chronić właścicielki przed urokiem, chorobą i wszelkim
złem.
Na wystawie
prezentowane są także dekoracyjne nakrycia głowy różnych grup etnicznych
zamieszkujących Afganistan: Pasztunów, Hazarów i Turkmenów, w tym powszechnie
noszone do dziś, malownicze czapeczki koloh, niemal całkowicie pokryte
użytymi wtórnie elementami biżuterii, paciorkami i monetami.
Uzupełnieniem ekspozycji
jest kilka strojów kobiecych, z jakimi noszona jest eksponowana biżuteria.
Wystawie
towarzyszyć będą liczne imprezy popularyzujące kulturę i sztukę Afganistanu, w
tym prelekcje, prezentacje slajdów oraz pokazy tradycyjnych tańców afgańskich.
Komisarz wystawy:
Karolina Krzywicka
(karolinakrzywicka@wp.pl)
UŚMIECH AZJI.
Fotografie Sylwii Malon-Schulze
Wstęp wolny
Od 1 czerwca do 2 lipca 2012
Traffic Club, ul. Bracka 25, Warszaw
Uśmiech to najprostsza droga do serca, niezależnie od miejsca na ziemi i języka jakim się posługujemy. To również najlepszy sposób porozumienia z dziećmi, które wszędzie na świecie żywiołowo i emocjonalnie reagują na przyjazny kontakt.
Sylwia Malon-Schulze spędziła 5 lat w Państwie Środka, utrwalając na zdjęciach ulotne chwile z życia dzieci. W kraju, gdzie tradycja łączy się w zawrotnym tempie z nowoczesnością, właśnie dzieci do perfekcji opanowały sztukę cieszenia się prostymi sprawami, są zawsze ciekawe świata i nowych twarzy. Ich życie ma różne odcienie - na zdjęciach zobaczymy dzieci z biednych i bogatych rodzin, pochodzące z dominującej grupy Chińczyków Han i z wielu barwnych mniejszości narodowych, z wielkich miast i
odległych prowincji. Ta migawka z uśmiechniętych Chin jest naszą azjatycką propozycją na Dzień Dziecka.
www.sylwiamalon.com
http://skosnookiepozdrowienia.
Organizacja: Karolina Krzywicka karolinakrzywicka@wp.pl)