TO BYŁ CEJLON Wystawa Fotografii Mirosława Mizery

01-22 grudnia, Traffic Club, ul. Bracka 25

„Tajemnica tego miejsca polega na tym, że w niezwykły sposób, w specyficznej, intrygującej atmosferze przenikają się tu zwykłości i niezwykłości, realizm i metafizyka, pierwotność i cywilizacja, natura i kultura. Mirosławowi Mizerze udało się to uchwycić w obiektywie.” Sylwia Jarmuż;

www.mirekmizera.pl

WIECZÓR SRI LANKI W JADŁODAJNI

Wtorek, 9.12, godz. 18-23 Jadłodajnia Filozoficzna, ul. Dobra 33/35.

godz.18.00
W programie:
18.00 - Uroczyste powitanie przybyłych z zapaleniem tradycyjnej lampy
"pahana" przez ambasadora Sri Lanki
18.15 - Sri Lanka - Land like no other , prezentacja multimedialna -
Adriana Bernecka, podróżniczka, koordynator projektu Komunikacja
Międzykulturowa SAAP
19.15 - Sekrety cejlońskiej herbaty promocja i degustacja herbaty oraz
tradycyjnych słodyczy - Chandraminie D. Bandara
19.40- Tajemnice alfabetu syngaleskiego prelekcja poety syngaleskiego
Suri
20.10 - Tańce egzorcystyczne na Sri Lance, prelekcja - Bożena
Rubczyńska, kustosz Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie
20.30 - Tradycyjne stroje lankijskie - pokaz
20.45 - Poezja syngaleska - spotkanie z Suri, poetą, tłumaczem i
animatorem kultury pochodzącym ze Sri Lanki
21.15 - Quiz wiedzy o Sri Lance z nagrodami dla publiczności
Organizator imprezy: Karolina Krzywicka (Muzeum Azji i Pacyfiku w
Warszawie)
Patronat honorowy:
Ambasada Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki w Polsce
Patroni medialni:
Radio Kampus. Wstęp wolny.
Spotkanie z okazji wystawy w Traffic Club, ul. Bracka 25 pt. „To był Cejlon” (1-22 grudnia).

Grudzień w Galerii Azjatyckiej

Zapraszamy Państwa w Grudniu na imprezy organizowane w Galerii Azjatyckiej na ul. Freta 5. Program imprez już zamieszczony na naszej stronie.

Wystawa fotografii "Lijang - klejnot Yunnanu"

Zapraszam na wystawę zdjęć Krzysztofa Muskalskiego do Trafiic Club od 12 listopada do 2 grudnia.
Yunnan (Na Południe od Chmur) – kraina bogata pięknem krajobrazu, niezwykłością kultury, uśmiechem mieszkańców. Klejnotem tejże krainy z pewnością jest Lijiang. Pełne uroku i unikalnego klimatu miasto rozpościera się na wysokości 2400 m n.p.m. pośród trzynastu szczytów, z których najbardziej okazały – Yulongxue Shan (Śnieżna Góra Nefrytowego Smoka) sięga 5596 m n.p.m., przeglądając się w pogodne dni w Heilongtan(Stawie Czarnego Smoka). A urok ten i klimat niewątpliwie tworzy zamieszkujący tu tajemniczy lud Naxi. Niezmiennie wierny swoim tradycjom, rozbudza wyobraźnię przybyszów swoimi niecodziennymi zwyczajami.
O autorze:
Krzysztof Muskalski, dr nauk med., lekarz okulista z Częstochowy - obok pracy zawodowej jego pasją są podróże i fotografia artystyczna.

1-12 grudnia malowanie thanki

Pani Maria Osuchowska obecnie przebywa poza granicami Polski. Wraca do Warszawy w grudniu, będzie kontynuowała malowanie thanki (1 do 12 grudnia). Na styczeń Pani Maria planuje poświęcenie thanki. O terminie będę na bieżąco informował.

Malowanie Thanki w Galerii Azjatyckiej ul. Freta 5

W trakcie obecnej wystawy będą mogli Państwo przyjrzeć się bliżej procesowi malowania thanki. Wykonuje ją Pani MARIA OSUCHOWSKA w stylu KARMA GADRI. Pani Maria jest absolwentką szkoły TSERING ART SCHOOL w SHECHEN MONASTERY w BODHANATH KATHMANDU - NEPAL (jedna z dwóch szkół klasztornych na planecie, druga jest w Ułan Bator).

Wernisaż wystawy 30.10.2008

Wernisaż wystawy "Czterdzieści dziewięć chwil bardo SZTUKA ŻYCIA, ŚMIERCI I UMIERANIA w buddyzmie tybetańskim" odbył się w Galerii Azjatyckiej 30.10.2008r.

Otwarcie wystawy przez Dyrektora Muzeum Azji i Pacyfiku Andrzeja Wawrzyniaka. Na zdjęciu wraz z Wojciechem Eichelbergiem i kustosz wystawy Elvira Eevr Djaltchinowa-Malets.

Na zdjęciu (od lewej) Pani Elvira Eevr Djaltchinova-Malets (kustosz wystawy) podczas rozmowy z Panią Mają Ostaszewską.

Czterdzieści dziewięć chwil bardo Sztuka Życia, Żmierci i Umierania w buddyzmie tybetańskim.



Październik w Polsce przebiega w atmosferze przygotowań do Święta Zmarłych, katolickiego dnia Wszystkich Świętych czy też wywodzących się z tradycji pogańskiej Zaduszek. W pośpiechu porządkujemy groby naszych bliskich, po czym wracamy do codziennej krzątaniny. Coraz mniej czasu zostawiamy na refleksję. A przecież święta te są związane z największą tajemnicą naszej egzystencji: tajemnicą śmierci i umierania. Mamy nadzieję, że wystawa Czterdzieści dziewięć chwil bardo: SZTUKA ŻYCIA, ŚMIERCI I UMIERANIA w buddyzmie tybetańskim, otwierana w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie tuż przed 1 listopada, może nas wszystkich do refleksji nad tą tajemnicą skłonić. Wystawa ukazuje, jak do spraw śmierci i umierania podchodzą buddyści, zwłaszcza wyznawcy wadżrajany, czyli buddyzmu tybetańskiego. Zwiedzający jest prowadzony drogą, jaką podążać ma zmarły: od momentu fizycznej śmierci, poprzez kolejne stany pośrednie – czyli właśnie bardo, aż do wyzwolenia lub ponownych narodzin. Do najcenniejszych eksponatów należą rzadkie i cenne tsakli, miniatury z wizerunkami bóstw bardo (które pieczołowicie zbierał w Nepalu i podczas innych wypraw dyrektor Muzeum, Andrzej Wawrzyniak). Za pomocą tych rytualnych wizerunków lamowie przeprowadzali umarłych przez krainę bardo, aby bezpiecznie wyzwolili się z kołowrotu życia i śmierci. Zmarłego wspomagały na tej drodze także teksty Księgi Umarłych i pamięć żywych wyrażana ogniem płonących lampek maślanych. Na wystawie pojawią się także po raz pierwszy wystawiane thanki z wizerunkami jidamów, osobistych opiekunów każdego wiernego, których porównać można do chrześcijańskich aniołów stróżów. Zjawiają się w trudnych momentach naszej wędrówki przez bardo, o ile jesteśmy otwarci na ich przyjęcie. Ozdobą wystawy są również rzeźby oraz ceremonialne maski z Tybetu, Mongolii i Nepalu, a jej uzupełnieniem – katalog wraz z płytą, na której fragmenty Księgi Umarłych recytuje Maja Ostaszewska.