KOREAŃSKI TEATR P'ANSORI - WIDOWISKO JEDNEGO AKTORA

Muzeum Azji i Pacyfiku zaprasza na spotkanie z koreanistką dr Ewą Rynarzewską z cyklu Teatry Azji; http://teatryazji.blogspot.com.

KOREAŃSKI TEATR P'ANSORI - WIDOWISKO JEDNEGO AKTORA
Niedziela, 28.02., godz. 16.00
Miejsce: Galeria Azjatycka, Freta 5, Warszawa
Wstęp Wolny


Dr Ewa Rynarzewska - koreanistka i tłumaczka literatury koreańskiej.
   Wielokrotna stypendystka Fundacji Koreańskiej (Korea Foundation, Foundation of Korean Art and Literature, Ministerstwa Edukacji Republiki Południowej). Od 2002 roku związana z Zakładem Japonistyki i Koreanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się we współczesnej i klasycznej literaturze koreańskiej, szczególnie w dziedzinie tradycyjnych widowisk dawnej Korei i współczesnego dramatu południowokoreańskiego. Zajmuje się również badaniami tradycyjnej kultury i estetyki koreańskiej. W latach 1999-2001 pobierała nauki tradycyjnego tańca koreańskiego w Seoulu pod kierunkiem prof. Kim Mae-ja (Changmu Dance Company) i prof. Song Mi-suk, występując z zespołem Changmu (10.1999; 9.2000) oraz w Instytucie Techniki i Sztuki Japońskiej Manga (5.2000). Od lipca do października 2002 przeszła w Korei kurs tradycyjnej muzyki ludowej Samulnori, prowadząc następnie dla studentów warszawskiej Koreanistyki zajęcia nauki gry na bębnie changgo oraz inicjując powstanie polskiego zespołu Samulnori-Meari. Autorka przekładów współczesnych dramatów południowokoreańskich twórców, m.in. Lee Kang-baeka (Lee Kang-baek. Dramaty, Warszawa 1998), O T’ae-sǒka (Teatr O T’ae-sǒka, Warszawa 2004) i Ch’oe In-huna (Mit we współczesnym dramacie koreańskim. Twórczość Ch’oe In-huna, Warszawa 2004), a także współczesnej powieści koreańskiej Smak języka Jo Kyung-ran (Wydawnictwo Łyński Kamień, Warszawa 2009). W swoim dorobku ma wiele artykułów, poświęconych literaturze koreańskiej, opublikowanych w cyklu Historia literatury światowej (Wydawnictwo SMS, Bochnia-Kraków), zjawiskom współczesnego teatru południowokoreańskiego („Teatr” 3/2007, 2/2008; „Dialog” 4/2008, 5/2008), a także fundamentalnym koncepcjom estetyczno-filozoficznym, jak han („poczucie tragicznego niespełnienia”) („Azja-Pacyfik”, 10/2007) oraz shinmyǒng („szaleńczej, graniczącej z ekstazą radości”) (w: Codes and Rituals of Emotions in Asian and African Cultures, (ed. by Nina Pawlak), Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2009). Obecnie przygotowuje książkę na temat rozwoju współczesnego dramatu i teatru koreańskiego.